Pride Week: Pride og pinkwashing***

“Den røde farve i regnbueflaget lyser ekstra stærkt i år, da Coca-Cola melder sig som hovedsponsor af LGBT+-festivalen 2019.” Sammen med en stribe andre virksomheder bakker verdens stærkeste brand op om LGBTQ+ rettigheder, eller hvad? 


Du har muligvis hørt udtrykket pinkwashing før – men hvad er det egentlig? Pinkwashing er, når nogen forsøger at udnytte en sag til egen fordel uden egentligt at støtte den. 

Læs mere om pinkwashing hos Killjoy.dk 

Nogle mener, at pinkwashing ikke nødvendigvis er noget dårligt. At det er et tegn på, at der er gjort store fremskridt på området, og at LGTQIA+personer ikke længere er udstødte men i stedet en accepteret del af samfundet. At det at være queer, trans eller homoseksuel er blevet ukontroversielt og mainstream. Blot endnu en målgruppe for virksomhedernes marketingafdelinger. Og at der jo slet ikke er noget i vejen med at sælge produkter til en bestemt målgruppe.

Nogle vil sågar påstå, at virksomhederne med deres firmapolitikker, CRS og velgørenhedsdonationer er gode og nyttige samfundsborgere. Men når alt kommer til alt, så eksisterer alle virksomheder af én årsag, profit. Når Coca Cola, 7-eleven, Netto, Maersk eller TDC laver deres logo i regnbuefarver eller stolt sponserer Copenhagen Pride, er det udelukkende fordi, det er god forretning.

Var det noget med et LGBTQ+-venligt kviklån?

Coca Cola praler på deres hjemmeside med:

“Hos Coca-Cola har vi altid bakket op om retten til at være den, man er og elske den, man vil, og vi mener, at alle skal kunne leve frit og lige.

Derfor er sponsorskabet helt i tråd med vores mangeårige opbakning om diversitet – som flere gange er set i vores reklamer, og som mange også forbinder med vores brand.”

og

“I vel over et halvt århundrede har Coca-Cola synliggjort minoriteter og bakket op om ligestilling i samfund i hele verden.”

Man kunne spørge Coca Cola, hvorfor de var hovedsponsor på OL i Sotchi i 2014 i Rusland, hvor LGBTQ+ rettigheder er under massivt pres. Man kunne også spørge dem, om de med samme stolthed bakker op om LGBTQ+-rettigheder i lande som Uganda, Nigeria, Indonesien og Saudi Arabien. Lande hvor det er forbundet med overhængende livsfare at være LGBTQ+person. Man kunne spørge Coca Cola om, hvordan det harmonerer med deres CSR at hyre paramilitære grupper til at slå fagforeningsledere ihjel i Colombia i perioden 1990 – 2002. Eller hvordan deres privatisering af vandressourcer i hele verden hænger sammen med deres påståede kamp for ligestilling. Om de reelt “synliggør minoriteter” på andre måder end at bidrage til fattigdom og hjemløshed ved at stjæle land og ressourcer fra minoriserede befolkninger i det globale syd.

Virksomhederne er ikke allierede. De svøber sig udelukkende i regnbuer, fordi det styrker deres brand, eller fordi de tror, at regnbuerne gør, at de har en marketingfordel i forhold til “LGBTQ+-segmentet”. Fuck dem og lad være med at købe deres lort.

Hold dem op på deres erklærede politikker, når det ikke er Pride Week. Og send eksempler på deres hykleri til Konfront, så skal vi nok udstille dem!

God Pride!

Der er ikke flere tekster