Festival: Tønder har årets ultimativt fedeste festival-lineup***

Tønder Festival er Danmarks største folk-festival, og afholdes fra d. 22.-25. august. Konfronts kulturredaktion sender i år to af sine loyale fodfolk afsted.


Hvert eneste år, når festival-sæsonen begynder, skal vi høre på den samme smøre: Roskilde er blevet mere teenagefest end festival, Northside er for mainstream, Heartland er for forkælede burgøjsere, Distortion er kun sjovt, hvis du er fra Randers og/eller på emma; og kommer der overhovedet nogen til Haven Festival? Men én forglemt festival leverer igen i år et lineup så skarpt og så pakket med legende og talent, at man kan udvikle stress-symptomer blot ved at læse programmet. I år tager Konfront på Tønder Festival.

Folkemusikken er én af de genrer, der aldrig har været i førersædet på den internationale scene (bortset fra et par gyldne år i 50’erne), men altid har været selvopretholdende, uden nogensinde at miste pusten eller blive doven. I dag blomstrer en international undergrunds-scene af Neo-Folk, Americana og Southern Gothic, der bliver ved at finde nye måder at genoplive den tidløse kunst, der er folkemusikken – og det er denne scene, der hyldes på Tønder.

Festivalen er i løbet af de sidste fyrre gået fra at være en måske lidt provinsiel folkevise-komsammen, til at være en topmoderne musisk extravaganza med ligeså mange musiske legender som uopdagede stjerner og jam-scener. Hvis man er til Folk er der simpelthen ingen konkurrence. Og folkemusikken kan andet og mere end at underholde i Nordjyske forsamlingshuse – folkemusikken som genre er, som navnet selv siger, folkets musik, uden dikkedarer og højpandede kunstakademier som støtte. Det er den genre, der længere end nogen anden har givet udtryk for arbejderens kamp, deres liv, lykke og sorg. Det er også genren, der har båret slaveholdte sorte menneskers historier, der har kæmpet mod den hvide og rige overmagt, der blev til blues, til gospel, til rock’n’roll. Folkemusikken er de undertryktes musik, og har altid været tilgængelig for dem, der behøvede den, hvilken form den end har taget. Derfor bliver den heller aldrig irrelevant.

Programmet på Tønder i år formår at dække alle aspekter af det ovenstående. Selv efter legendariske John Prine’s aflysning skal mindst ligeså legendariske Chris Smither indtage Telt 1, med rødder tilbage til Townes van Zandt og Mississippi John Hurt, som festivalens ukronede Grand Old Man (omend en Grand Old Woman er savnet i programmet; til deres forsvar er der ikke mange tilbage i live fra den generation.) Duo’erne Birds of Chicago og Mandolin Orange bringer begge storby-politik og vidunderlig samklang med mandolin, banjo og gospel. Fra Australien kommer William Crighton, der med Nick Cave-esque eksperimental Southern Gothic synger om naturens overvindelse af kolonisterne. Den omrejsende pastor-skikkelse Paul Cauthen kalder til kamp mod fascismen. Leslie Stevens synger hypnotiserende New Country om depression, synd og kærlighed. Kort sagt: Tønder bliver for vildt.

Følg derfor med her, hvor Konfronts egne landevejsriddere Harry Eucrow og Ruben de Goit vil levere rapporter, interviews og anmeldelser direkte fra det sønderste Sønderjylland.

 

Der er ikke flere tekster