I fredags gik Dansk Jernbaneforbund og DSB fra forhandlingsbordet, uden en færdigforhandlet aftale. Dansk Jernbaneforbund udsendte derfor informationen til deres medlemmer om at delaftalerne, som forbundet og DSB havde fået på plads, var ugyldige indtil den store aftale var nået i hus. Konsekvensen af dette er at DSBs medarbejdere står uden tillidsrepræsentanter. Konfront var ude og dække strejken på Hovedbanen


Rundt omkring Hovedbanen virkede trafikken upåvirket. Alting ændrede sig, hvis man begyndte at bevæge sig mod Hovedbanegården. Ude foran hovedindgangen stod der en halv snes jernbanearbejdere, der havde nedlagt arbejdet uden om fagforeningen. Der stod folk i gule veste som delte flyveblade ud, for at orientere pendlerne om situationen. Årsagen til arbejdsnedlæggelsen er at udløbsdatoen for delaftalen med tillidsrepræsentanterne nået, og med udsigt til at stå uden tillidsrepræsentanter, har de været nødsaget til at nedlægge arbejdet.

– ’ Det er med stor beklagelse, at medarbejderne i DSB må meddele offentligheden, at arbejdet nedlægges mandag d. 1 april 2019 i tidsrummet 04 til 15:00. DSB har valgt at opsige samtlige tillidsvalgte fra denne dato.[…] Det vil få uoverskuelige konsekvenser ikke at have tillidsvalgte på arbejdspladsen, da de medarbejdervalgte tillidsrepræsentanter er vores talerør til ledelsen.’ (Fra det uddelte flyveblad)

Der var god stemning foran hovedindgangen, udover jernbanearbejdere var arbejdsmænd, murere og aktivister fra organisationen ’Revolutionære socialister’ dukket op for at vise deres støtte til jernbaneforbundet. Mange af de folk som var dukket op, havde været der siden klokken 4 i morges, og omkring klokken 9 var der vagtskifte for bannerholdere.

 

Igen tog kørte

Når man bevægede sig indenfor, kunne man mærke, at der var stor forvirring blandt pendlerne. På alle togskærmene stod der det samme: ’Der kører i øjeblikket ingen DSB toge. Dette skyldes en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse blandt personalet’. Hvis man bevægede sig ned på perronen, var der støttere og togpersonale der blokerede tog fra at køre. Inde i hver togvogn, lå der klistermærker og flyveblade, som informerede om situationen. Alt i alt var der godt styr på koordineringen af arbejdsnedlæggelsen.

Omkring ved 9-tiden kom et sjak af stilladsarbejdere kørende i lastbiler og blokerede Bernstorffsgades trafik. Det skabte en god stemning af solidaritet. Folk klappede og der var en generel følelse af at nu skete der ting.

 

Ved 9:22-tiden ankom der nogle betjente, som brød stilladsarbejdernes blokade op.

Gå ud og gør noget!

Konfront har snakket med én af lokotmotivførerene Thomas.

Hvad kan man gøre for at støtte op om togførernes krav om overenskomst?

Det vigtigste for os, er at der bliver vist solidaritet. Vi vil gerne gøre folk opmærksomme på, at holde DSB og medarbejderne adskilt. Det er ikke vores skyld at DSB har tegnet en streg i sandet. Det vigtigste som folk kan gøre, høj som lav, er at støtte op om vores kamp. Vi kræver ikke andet.’

Der kom flere og flere folk til imens arbejdsnedlæggelsen stod på. Jernbaneforbundets ledelse bad folk om at indstille arbejdsnedlæggelsen, men det var der mange som var uenige med.

DSB har meddelt at strejken har omfattet store dele af Øst-Danmark. Når den store aftale ikke er blevet forhandlet på plads, er det usikkert hvor lang tid konflikten vil fortsætte. Aktionen på Hovedbanegården viser i hvert fald at der stadig er styrke i bevægelsen.

Konfront følger med konflikten…

 

Rettelse:Vi skrev oprindeligt, det var togførere som havde nedlagt arbejdet.  Det var en fejl, det var lokomotivførere som nedlagde arbejdet.

 

Der er ikke flere tekster